En helt annan Resa

Costa skjortan

På kryss i Indiska Oceanen november 2016

Egentligen en tidigare resa än Bali

Nästa dag (2016-11-09) är en otursdag som börjar med att Donald Trump uppenbarligen valts till president i USA. ”Grab´em by the Pussy” verkar vara hans valspråk – snacka om grabbighet! Hur fan ska detta avlöpa? Och, som om inte detta skulle räcka, så börjar vår resa som en mardröm, först med att Lisas nya dyra dykarmask håller på att inte komma i tid trots att man lovat en leveranstid på högst tio dygn – efter aggressiv telefonkontakt dyker den upp (omedveten vits) på morgonen för avresan, dock utan de utlovade speciallinserna som hon behöver för att se bra. Dessa visar sig tillverkas i Kungsbacka och inte i Stockholm, varför vi kunde ha hämtat dem med bil på en timmas tur och returresa, om vi fått reda på fakta. Så de hinner inte med posten i tid, varför cyklopet blir ganska värdelöst, såna kan man hyra på platsen. Till sist spelar det ingen roll, eftersom våra stora väskor med bland annat dykarutrustning, trevlig litteratur, alla underkläder och badkläder och större delen av Lisas garderob samt hennes mediciner aldrig kommer med flyget. Detta eftersom man hävdar att vi kommer försent till bagageinlämningen – vet faktiskt inte, vi kom iväg obekvämt sent med tanke på bilköer och kan ha varit max 2 minuter sena, men då fanns inte ett spår av personal vid Turkish Airlines disk och automaten var stängd i samma ögonblick. Eftersom jag checkat in allt på nätet kom vi själva med, inklusive det vi fick bära med oss, men 3 dygn senare har vi inte fått något realistiskt förslag hur vi ska få hit våra grejor.

Men nu är det ju ändå så skönt att vara i tropikerna, så besvären krymper till infinitesimal storlek och själv slappnar man bara av och umgås. Först Mauritius, där vi fick förstöra en, gudskelov regnig, dag med kompletterande shopping. Shoppingglädjen måste vara kopplad till x-kromosomen! Som tur var för mig själv fick jag tag på nya shorts, ett par nya badbyxor och några T-shirts samt ett par riktigt snygga, svarta läderskor som kan passa till smoking – ska kanske helst vara lackskor men får duga. Det paradoxala är att jag nu är utrustad med tropikklädsel för badstrandsbruk och smoking med både svart och vit smokingkavaj men knappt något däremellan. Min skrynkligt bekväma linnekostym får duga för de flesta kvällsändamål ombord på kryssningsfartyget ”Costa Neoromantica”. Är glad att den kortvuxne kaptenen Orazio d´Aita, som vi fotograferats tillsammans med, inte heter Macchiarini eller är släkt till den famöse ”Kapten Ynkrygg”, som var chef för ett annat av vårt rederis fartyg. Det åsyftade fartyget, ”Costa Concordia”, ligger väl fortfarande på havets botten?

Kryssningslivet är speciellt på många sätt och jag tror inte riktigt att det passar mig till alla delar – eller också är det italiensk organisation som inte är kongruent med mitt nordiska sätt att tänka. Det börjar vid ombordstigningen med att vi återigen fyller i en fruktansvärd massa blanketter med samma gamla uppgifter i ett sorts partytält på den blåsiga kajen och fotograferas samt får lämna ifrån oss våra pass för hela resan i utbyte mot en mikroskopisk grön lapp som nästan omedelbart förkommer, när vi röntgar igenom vårt bagage. Parallellt pågår ett budskap i högtalare som på fyra språk förefaller anmoda oss att omedelbart bege oss till våra hytter och hämta våra räddningsvästar samt kanske samlas för en säkerhetsgenomgång. Väl inne på rummet möts vi av en dånande TV som sänder samma säkerhetsinformation non-stop på omväxlande minst fyra språk, samt en uppslagen broschyr med budskapet att vi missat genomgången 17.00 och därför kallas till en ny sådan klockan 20.30 samma kväll.

Våra vänner Anita och Per, som uppfattat det första budskapet om omedelbar inställelse, infinner sig alltså på angiven plats med sina västar i famnen, trots att klockan då är 18.30, lokal tid. De erhåller därför en engelskspråkig information men vet fortfarande inte vilken livbåtsstation de skall uppsöka, om båten måste överges. Vi, å andra sidan, måste sticka från mitt i middagen för att hämta upp våra räddningsvästar och försöka hitta fram mellan de 14 olika däcken för att till sist nå övningen tio minuter försenade. Där sitter vi med ett antal andra idioter och får den vanliga räddningsstuvningen på minst fyra språk på en stor televisionsskärm. Några passagerare snarkar högt, andra konverserar, ytterligare andra bläddrar på sina mobiler. Till sist kommer olika besättningsmän av båda könen (och några av mera obestämt kön) och indelar oss i olika grupper för att gå till räddningsstationerna. Det finns ingen engelskspråkig grupp (den gick nämligen klockan 17 som egentligen var 18.30 – är ni med?) och vi förvägras deltagande i tysk eller fransk grupp.

Morgonen efter nås vi av ett budskap från kapten d´Aita via en lapp som stuckits in under vår dörr. Han förefaller besviken över att vi inte kommit till säkerhetsövningen dagen före och erbjuder i sin mildhet en extra sådan alldeles nyss, det vill säga för en halvtimme sedan. Då ger vi upp – jag vägrar rusa omkring som en skottspole mitt i alla måltider med min flytväst under armen. Vi anger i upplysningsdisken att vi är beredda att tentera i ämnet räddnings-kunskap, enkannerligen på just detta stolta fartyg, bara någon jävel upplyser oss om var vi hittar räddningsstation C, som visar sig väl kamouflerad inne i rökrummet på babords sida. Jag gör till och med något så förbjudet som att gå ut genom denna nödutgång (uscita emergenzia, emergency exit, rettningsausgang, sortie catastrophal?) för att fylla min utbildningslucka. Intressant nog noterar jag därvid, att det ingenstans ute på däck finns angivet att detta är räddningsstation ”C”, utan bara ”A”.

Detta angående italiensk effektivitet och säkerhet, i synnerhet till sjöss. Italien är ju ändå en urgammal sjöfararnation med stolta anor. Tänk Amerigo Vespucci född i Florens, tänk Christoffer Columbus (Christobal Colon), född i Genua död i Katalonien. Å andra sidan är det ”Andrea Doria” och ”Costa Concordia” som ligger på hundra famnars djup och inte m/s ”Stockholm” eller ”Kungsholm”. Vi får hoppas att det löser sig i en verklig situation, så kallat skarpt läge!

Ja, och vännerna Anita och Per ska också till station C vid ett eventuellt katastrofläge, om läsarna till äventyrs skulle undra. Hang on och I skolen finna!

Lilla poolen

På Kryss i Indiska Oceanen 2

Vi fortsätter under de närmaste dagarna att få lite blandade känslor för Costa-rederiet och utnyttjar deras ”Hostility desk”, förlåt ”Hospitality desk” ganska flitigt. Det verkar råda en del oklarheter angående vad vi egentligen betalt extra för. Ganska många tusenlappar i tillägg skulle enligt reklamen ge tillträde till de finaste vinerna och fri konsumtion av dessa plus eventuella drinkar. Fullt så enkelt var det inte – det fanns en ännu dyrare variant och dessutom verkade den huvudsakligen filippinska besättningen inte informerad om vad som ingick eller ej. Men klagomål löstes i regel rätt bra av ”Desken”.

På Seychellerna, en stor samling öar där inte alla är bebodda, är ”Coco-D-Mer” en betydelsefull växt som av utbölingarna från till exempel Mauritius ansågs växa på havets botten, fast folket på ”La Digue” och ”Praislin” visste att den faktiskt växte där. Denna jättekokosnöt kom flytande runt om i världen och spriddes på så sätt. Dessutom såg den på många sätt ut som en kvinnas yttre genitalier eller som en kvinnlig stjärt, vilket gav denna växt en magisk betydelse. Bilder följer! Musikspår: ”De´ e´ bara kokosnöten som e´ sej lik”. Avslutar besöket på Seychellerna med bad i det ljumma turkosfärgade havsvattnet bland orädda fiskar lockar åter fram minnet av min första resa till den tropiska delen av Australien, där vattnet kylde kroppen trots sina modiga 30 grader celsius och sanden var så het att jag dansade en krigsdans för att inte bli av med fotsulorna på vägen ner mot badet. Och där jag för första gången upplevde samma typ av ”tropical breakfast” som här, en perfekt blandning av brittisk frukost (med bacon och ägg, stekt svamp och tomater, ackompanjerade av toast och marmelad och thé) och alla tropiska bär och frukter i färskt tillstånd. Min teori är att de bästa frukostarna serveras i länder med mera medioker matlagning som England och Norge, medan kulinariskt framstående länder som Frankrike och Italien bjuder på en klick sylt och en croissant till frukost. I Australien var också kombinationen av brittisk ölpub och surfarcafé på stranden en exotisk upplevelse.

Glömde berätta om vår natursköna infart mot Victoria på Mahé, den största ön i Seychellerna med alla småbåtarna som kom ut mot oss över det nästan turkosfärgade vattnet för att titta och för att sälja frukt och souvenirer. Samma sak hände även på Nosy-Be, vår första hamn på Mauritius, men där var tiggeriet också en del av kommersen. Bland de hamnar vi anlöpte under kryssningen var Port Victoria den klart vackraste. Vit korallsand, grönt hav med nästan ljummet vatten. Fin gammal bebyggelse från den gamla kontinentala tiden.

Första kontakten med ”den åttonde kontinenten” Madagaskar idag den 19 november 2016, så kallad på grund av sin speciella flora och fauna: Lemurer och den kattlika Fossan finns bara här, medan Elefantfågeln är lika utdöd här som jätteduvan Dronten eller Dodon på Mauritius och Réunion. Dessa jättefåglar saknade både flygförmåga och folkvett i form av naturlig skygghet och smakade dessutom delikat, och så gick det som det gick.

En dags kuskande runt den nordliga halvön Nosy-Be i jeepar för oss till olika små byar med kvinnor i färggranna dressar, tiggande mödrar med påfallande stora småbarn hängande från de breda höfterna invirade i tygstycken. Vi får se lemurer i olika färger som till exempel helsvart med gula utstickande öronhår. De någorlunda vilda sitter i träden och iakttar oss med nyfikna, framåtriktade, gulbruna ögon. En del mera tama exemplar har haft oturen att fångas i späd ålder och framlever sitt ömkansvärda liv i ägarens ryggsäck, tills de halas fram för att uppklättrade på mänskliga axlar utgöra fotoobjekt för turister.

Människorna här är fattiga på ett synligt och påträngande sätt med leende människor, ofta avslöjande dåliga tänder på medelålders individer. Barnen har bättre tänder och är ofta väldigt söta. Kvinnorna är mestadels vackra eller ger det intrycket med sin stolta hållning oavsett kroppshydda och sina färgglada kläder och huvudbonader. Husen är också färggranna liksom kameleonterna medan Fossan, den största predatorn lyser med sin frånvaro. Synd, eftersom denna kattlika varelse på maximalt 15 kg och som egentligen inte tillhör kattdjuren är lika unik för Madagaskar som Lemurerna och en del speciella kameleonter.

Lemur 1+2

Farfar le Mur

På Kryss i Indiska Oceanen 3

Den 22 november lämnar vi Madagaskar från Tamatave – en stad som min moster lärde mig att säga i tvåårsåldern (min två-årsålder, alltså!): ”Antananarivo och Tamatave ligger på Madagaskar”. Nu har jag äntligen kommit hit. Vi fortsätter efter en utflykt med småbåtar längs den långa, grävda kanalen (Panangalese Canal) från Tamatave till den näraliggande landsbygden och besöker en liten by som tar emot oss med glatt humör, sång och dans och har dukat upp stora fruktbord och vin. Trots detta skiner fattigdomen igenom och lämnar en bitter eftersmak, när vi priviligierade européer kan stiga ombord på vårt lyxiga fartyg och äta en rikhaltig lunch före solbadet vid poolen. Minnet av de knappt puberterade flickorna bärande ett mindre syskon på höften med sina bedjande ögon och framsträckta händer förföljer en ända in i drömmen.

Det må vara ett stilbrott, som min gamle modersmålslärare brukade säga, men jag känner behov av att Mad-a-gaska upp mig med följande barnsliga rader:

När du traskar på Madagaskar 

Le mot just denne lelle Lemuren

Där uppe på muren,

Innan han sig i lianen svingar

Som ägde han vingar

Nästan som Tarzan som var son

Såväl till aporna som till mossan å fassan.

Hade gärna mossat på Fossan

Som till skillnad från ”Tassan” var barn

Till både fassan och mossan.

Mossan, mossan på er alla människobarn!

En finess i texten är vad le mot just betyder på ett känt romanskt språk, märkten I den?

Ikväll är det fest, ety tidender hemifrån låter meddela att två av de tre forskningspatienter till vilka jag återfört befruktade ägg före min avresa testat positivt och alltså är tidigt gravida. Den tredje har ännu inte testat men inte heller haft någon blödning och kan alltså eventuellt också vara gravid. Nästan för bra för att vara sant – betyder att Ggud enligt Barbarottiskalan åter tar ledningen och att jag möjligen kan överväga att bli religiös igen. Att detta sammanfaller med en dansafton med flödande champagne (nåja, mest Prosecco, men ändå!) verkar helt stilenligt. Vi ligger i en ful hamn utanför huvudstaden St. Denis på den vackra ön Réunion. Staden är döpt efter ett helgon som miste huvudet, så lite ironiskt är det att just den är en huvud-stad. Imorgon är det utflykt igen.

Vilket det också blev. Återigen upp i ottan för att hämtas med bussar – denna gång stora och luftkonditionerade, eftersom denna ö och syskonöarna Mauritius och Rodrigues (tillsammans utgör de ögruppen Maskarenerna) är rika, jämfört med Madagaskar. Vi beser en vaniljplantage, dricker Vanilla rhum och vaniljkaffe, kissar av oss och fortsätter upp i områdena kring en av de utslocknade vulkanerna. Ön är ett exempel på lyckad ”rasblandning” genom korsäktenskap mellan afrikaner, européer och asiater, efter det att kolonialmakten Frankrike nästan förbjudit slaveriet efter revolutionen 1789 och definitivt gjorde det på 1840-talet. Segrarmakten Storbritannien blev i freden efter napoleonkrigen tvungen att återlämna en av de erövrade öarna till Frankrike och valde att avstå Réunion hellre än Mauritius, eftersom den senare ön då var betydligt rikare. Nu är det snarare tvärtom och den höglänta ön är dessutom bedövande vacker med sin grönska och stora höjdskillnader. Återkomna till Mauritius har vi alltså förklaringen till vänstertrafiken på denna ö och logiskt sett sannolikt även på Rodrigues, eftersom dessa öar fortfarande hör ihop och alltså hade Storbritannien som sin sista kolonialmakt före självständigheten 1968.

Ett minne från resan är definitivt mötet med den jämnårige men mera kraftigt byggde norrmannen Gunnar L i fartygsgymmet – han som kan pressa upp 460 kg i liggande benpress, nästan 100 kg mer än jag, fast jag är så stark i den grenen. Detta trots att han efter behandling med strålning och cellgifter mot en till lungorna spridd malignitet endast har cirka 40 procents lungkapacitet. Ändå är han inte botad för gott utan lever med kronisk cancer. Till på köpet är läget detsamma med hans stiliga fru, fast något värre, eftersom hon överlevt mer än fem år längre än utlovat. Hon är betydligt tröttare och väldigt infektionskänslig, varför hon vilar ganska mycket i hytten, medan Gunnar och jag drar i de olika apparaterna samt lyfter hantlar och utvecklar en påtaglig vänskap. Jag hoppas få träffa dem igen, kanske i Oslo. Beundransvärt att klara sig så bra och dessutom driva en firma, särskilt med tanke på att deras två barn också haft problem att brottas med, dottern med en CP-skada och sonen med en bokstavsdiagnos. Det går dock bra för barnen idag.

Hang on så får ni även slutet på Kryssningen!

Mossan, Fossan!

Inget ont i en Kamel e Ont

Verkar bekant

Vart tog resten av tjejen vägen?

På Kryss i Indiska Oceanen 4.

Nu rundar vi av!

Min djävla smokingpåse innehållande både vit och svart smokingkavaj har ju redan omnämnts. Praktiskt nog kan den vikas och knäppas ihop, men det är också dess förbannelse eftersom den därigenom liknar en sportbag med ovanlig reklamtext, vilket gör att jag inte känner igen dem som min ägodel. Därför glömmer jag den ideligen under den långa hemresan och får gå tillbaka och hämta den, först vid busshållplatsen utanför Mauritius International Airport och sedan på olika ställen i den vidsträckta Istanbul Attatürk International Airport. När vi sent omsider får borda vårt plan mot Göteborg är uppropet lite dunkelt – vi som ej har prioritet ska vänta på att fållan betecknad med ”A” öppnas. Det gör den aldrig och tydligen sade man något snabbt på engelska och mycket längre på turkiska som skulle slussa in oss enligt placering, vilket vi sent fattar, när relativt få passagerare är kvar. Alltså är vi bland de 10–15 sista att gå ombord och har svårigheter att fördela våra medgivna kabinbagageprylar mellan olika nästan helt fyllda bagagehyllor. Två stewarder hjälper mig med detta – åtminstone är det så jag uppfattar det då jag äntligen kan sjunka ner på min plats bredvid Lisa, stänga av telefonen och fästa säkerhetsbältet.

Vi är rätt utmattade vid det laget och förstår inte riktigt någon form av uppståndelse som utspelar sig långt framför oss och möjligen även ännu längre bak i den stora maskinen. Efter kanske sju eller åtta minuter beklagar man att vi inte kan lyfta, förrän ett bagage som ingen verkar äga har identifierats. Man anmodar alla passagerare att identifiera sina persedlar igen, men stewarderna kommer inte fram till alla och assisterar i identifikationen. Åter reser jag mig och kommer med möda åt att hitta de flesta av våra prylar som ligger i facken närmast oss. Lisa säger då samma sak som jag börjat misstänka: Kan det vara min smokingbag som kommit på avvägar igen? Så jag tränger mig fram i gången och ropar till chefsstewarden att jag verkar sakna ett kolli, och…jodå! Känns pinsamt men jag kan försäkra honom att jag aldrig fått se den förut och inte hört någon beskrivning som verkat likna den olycksaliga påsen. Han verkar sur och betonar allvaret i händelsen, vilket jag kan förstå men knappast lastas för, eftersom någon annan tagit hand om min bag bakom min rygg, utan att jag förstått vart den tog vägen. Vi lyfter cirka 15–20 minuter försenade, möjligen på grund av detta men är i god tid när vi landar något före tidtabell på Landvetter kring lunchtid. Jag får med mig alla kollin ombord på bussen som kör oss de knappt femtio metrarna till den påbyggda och möjligen provisoriska passkontrollen.

Men, kära läsare, det är tyvärr inte över ännu. Vissa dagar och vissa händelser tycks det gå troll i. Tala om Tycho Brahedagar, tala om självuppfyllande profetior av det negativa slaget, tala om Murphys lag (heter den väl, den skämtsamt formulerade lag som stipulerar att om någonting kan gå åt helvete så kommer det att göra det – förr eller i lyckliga fall senare).

Jag kan knappast fatta att det är sant, men tydligen rutschar olycksbagen in under ett av de överfyllda sätena under transporten, så när vi står i kön kommer busschauffören in och viftar med ett bortglömt kolli – ja ni fattar vilket vid det här laget, eller hur? Vad gör man? Skäms gör jag redan och inte mindre nu, hur kan det hända mig en gång till? Det är helt djävla otroligt, eftersom jag normalt inte är en oansvarig natur, inte heller senil eller särskilt glömsk och absolut inte nonchalerar de problem jag orsakar andra. Så, jag gör en uppgiven gest och säger något i stil med ”Sorry, jag fattar det inte, men nu hände det igen!”

Och det är nu det där andra händer. Alla (utom en eller två) börjar skratta liksom jag själv, fast jag rodnar en smula. Då hör jag den arga rösten alldeles intill mig som säger: ”Din jävla idiot, er do foll eller?” Rösten tillhör en gubbe, kanske i min egen ålder, kanske något äldre eller rentav (gud förbjude!) yngre. Han har ett rött svenskt EU-pass i ena näven och är antagligen född i Turkiet, Syrien, Irak eller Libanon. Hans fru är försedd med det som i Sverige fordom kallades huckle (korrekta termen idag är väl hijab) och de har minst tre jättestora väskor att släpa på. Kanske har han kurdiskt påbrå, men liknar ingen av mina kurdiska vänner. Han är klädd i en mörkgrå blazer och en randig yllepullover under denna, byxorna är bruna eller brungrå. Han har ett brunbränt och väderbitet ansikte och tjockt gråvitt hår. Med andra ord ser han ut som de mysiga gubbar man kan se parkerade på alla kaféer från Balkan till Mellanöstern och kanske ända bort till Georgien, Afghanistan och Iran, dit jag inte hunnit bege mig ännu. Men den här gubben är inte alls mysig, han har små elaka ögon som glöder av hat och just nu är det mig han hatar. Kanske har han varit med om förskräckliga saker, kanske lider han av posttraumatiskt stressyndrom och är fruktansvärt och fullständigt förståeligt livrädd för bomber. Trodde han ett slag att mitt förlorade kolli innehöll en bomb? Har han suttit där på flyget och ältat min förra fadäs i nästan fyra timmar och nu får jag alltihop? Eller också är han bara en vanlig sur gubbjävel.

Mannen är så hätskt aggressiv att jag nästan väntar mig att han ska flyga på mig, trots att han är betydligt mindre än jag. Tänker han sparkas och bitas eller dra kniv? Och han fortsätter att kalla mig idiot och fråga om jag är berusad. Jag har ju tidigare berättat om min idiosynkrasi beträffande elaka gubbjävlar och nu får jag verkligen behärska mig. Jag förnekar tämligen ilsket att jag skulle vara berusad, varvid han genmäler att jag orsakat tjugo minuters försening. Detta tycker jag knappast är hans sak utan flygbolagets och att vi ändå landat i tid. Men den sortens individer ger sig inte, så han fortsätter att kalla mig idiot. ”Sluta nu”, säger jag, men han fortsätter sitt malande. ”Håll käften!” säger jag till sist med hög röst och går där ifrån.

Han blir inte precis lugnare av det och slutar inte gapa, förrän en kvinnlig polis inskrider. Och så är vi hemma i vardagen igen och har massor av blandade minnen att sortera. Och visst var det härligt!